torsdag 18. februar 2010

På rehabseminar i Drammen


Min førtiårsdag skulle altså tilbringes som konferansier og komiker på LAR-Netts årlige treff i Drammen, et todagers seminar med fokus på eksnarkomanes rettigheter, behov og utfordringer. Legemiddelassistert rehabilitering betyr altså at brukerne går på metadon eller Subutex. Jeg kan vel tilstå at jeg var en smule nervøs i forkant - ville folk som har levd et langt og hardt liv med rus og problemer synes at min form for komikk var særlig morsom? Ville harselas med hverdagslige ting som forhold, barneoppdragelse og ikke minst materialet mitt som omhandler narkomane slå an? Det skulle vise seg å være unødvendig bekymring. For maken til lettledd gjeng har jeg sjelden hatt foran meg. Ikke bare var seminaret svært lærerikt, også tidvis svært underholdende. En del av foredragsholderne var utrolig inspirerende - jeg har aldri sett Karsten Isachsen live før, men du verden for en morsom og reflektert mann han er. Etter to dager med denne gjengen har jeg lært at det jeg definerer som problemer er marginale. Kanskje trenger man å bli påminnet om det en gang i blant.

1 kommentar: