fredag 9. oktober 2009

Klagesak? Neppe.



Den siste uka har min kollega Dag Sørås mottatt to skriftlige klager rettet til Latter etter sine opptredener fra publikummere som tydeligvis mener han ikke har noe på scenen å gjøre. Dette viser jo bare at det er et behov for komikk med substans og innhold i dette landet. Vi har nok vært litt for snille og tilpasset oss publikummet vårt i alt for mange år, i stedet for å sette våre egne premisser og utfordre sjangeren. Jeg tør nesten si tannløse og ufarlige. Ikke det at man på død og liv være kontroversiell, være hardtslående eller ha en politisk agenda, men vi må ha noen som tøyer strikken litt også. Noen som utfordrer fordommene våre, holdningene og verden rundt oss. Det gjør Dag, det er også derfor han blir lagt merke til. Å forsøke å kneble ham har ingen hensikt. Vi trenger litt inspirasjon til å se at det faktisk er mulig å harselere med andre ting enn navlebeskuende, selvopptatt samlivshumor og ting vi vet fra før. Dag har bidratt til å gi meg og mange andre komikere selvtilliten til å våge mer, stå inne for det vi leverer på scenen og utvide horisonten en smule. Jeg applauderer mannen. Norsk standup hadde stått på stedet hvil uten ham.

3 kommentarer:

  1. jeg så det youtubeklippet. Tenk at dette var så kontroversielt at de som var der, tar seg bryet med å klage skriftlig etterpå??!

    Jeg synes tvert i mot han var litt for forsiktig. Hadde han tatt av litt herfra, kunne det blitt riktig fornøyelig.

    Men så er det selvfølgelig veldig, veldig lenge siden Bill Hicks. R.I.P.

    SvarSlett
  2. Takker for det, Christer!

    Og Øystein, det er ikke dette materialet som har ført til klager.

    SvarSlett
  3. Det er kanskje viktig å si, ja - filmsnutten jeg la ut er bare et eksempel på hva Dag gjør på scenen, og har nødvendigvis ikke noe med "klagesaken" å gjøre.

    SvarSlett