onsdag 14. oktober 2009

Rasist? Fail!


Jeg var på Litteraturuka i Drammen i går for å promotere boka mi sammen med bla. Are Kalvø og Jon Hjørnevik, og kunne slå fast at publikummet på humorkvelden var det man kan kalle "godt voksent". Snittalderen lå vel på 60+. Noe jeg ser på som en utfordring, ikke et problem. Tatt i betraktning at dette faktisk ikke var en standupscene, hadde jeg heller ingen grunn til å bli stresset hvis de ikke lo hele tiden. Men de var da med meg stort sett hele veien, men min inngående analyse av dispenserkaffe på bensinstasjoner og ny tekst om rasistiske skriblerier som den dyslektiske gjøken som malte "SVARTING" på veggen til Ashti Bamarni i Manstad gikk ikke helt inn. Når det er sagt sto det SVARTinG relativt dårlig disponert på veggen. Hva var det han tenkte før han tok malekosten fatt? "Skal vi se... hva skal jeg skrive... Norge for Nordmenn? Nei. Utlendinger ut? Nei. Vent nå litt... jeg skriver at han er mørk i huden! Da flytter han sikkert. Tipper DET forteller hvor kjøleskapet skal stå.

Å male SVARTinG på veggen til folk med annen hudfarge er omtrent like hensiktsmessig som å kalle en dame som ikke vil bli med deg hjem fra byen for "jævla hore". Omtrent like effektivt som å male DRITDYRT på vinduet til en 7-Eleven. Vi VET jo at det er dyrt. De kommer jo ikke til å legge ned av den grunn. De ansatte kommer ikke til å slutte å jobbe. Som en mager trøst sier dette mer om hvor kørka rasister i Norge er. Et miljø peget av skrivefeil, dårlige gener og elendige organisasjonsegenskaper. Evneveike Øyving Heian og Norgespatriotene fikk hele 172 stemmer ved valget i år. Et resultat som simpelthen skriker null fremtid. Heldigvis.

2 kommentarer:

  1. Min Tante Bolla på 85 "hater negere" som hun sier, selv om hun aldri har sett en eneste en der inne i bygda hennes inne i en dal på Sunnmøre.

    Alle over 60 er rasister.

    SvarSlett
  2. Nå skal det sies at teksten over kanskje ikke er hlet ferdig knadd ennå, og du vet jo at jeg har en lei tendens til å snakke fort. Til publikums forsvar, altså!

    SvarSlett