torsdag 8. juli 2010

Midnattsol og overpriset junk? Det er Tromsø, det.


Kom fra Kirkenes i formiddag etter en super jobb på GSV i går kveld, fotball-VM til tross - de fleste soldatene valgte å se showet mitt i stedet. Noe som føltes bra, for det er en stund siden jeg har hatt show i Forsvaret nå. To kompanier skal dimmiteres denne uka, og til alt hell har de drikkeforbud de siste dagene. Med dimmefesten i Bardufoss for noen år siden i friskt minne, hvor jeg ble innlosjert på brakka til denne mildt sagt festsugne gjengen. Det haglet med CD-plater, klær og gjenstander ut av vinduene mens soldatene tjoret hverandre fast til lyktestolper og voldtok søplekassene. Men i går var det dødt i Kirkenes, nesten skummelt stille. Spesielt fornøyd var jeg med badet på hotellet:

Riktignok har jeg bikket the dørti førti, men om jeg trenger stol i dusjen ennå? Etter en tur over Finnmarksvidda med fly var jeg fremme i Tromsø, og ble kjørt til Skjold. Der var det like god stemning, det er sykt behagelig å opptre for soldater. For det første er de stort sett edru, veldig klare for å bli underholdt og oppfølgingen rundt er optimal. Folk som sier at man må ha i seg alkohol for å le er ute å kjøre. Humor og drikking har ingen sammenheng dersom settingen er riktig og komikeren er god nok. Etter showet kjørte velferdsoff. Tor meg tilbake til Tromsø, på bildet har vi tatt en røykepause. Eller rettere sagt: Han trengte en sigg. Jeg tok en tur ut for å rusle i midnattsola i byen, det er absurd hvor lyst det er her om natta. Ikke minst vakkert - å se Hurtigruta legge til med Ishavskatedralen i bakgrunnen er ren nasjonalromantikk. Men det skal Tromsøs kebabsjapper ha: De tar 90 kroner for en kyllingshawarma. NITTI. Hahahaha! Sånn er det når folk ikke vet bedre. Her snakker vi en fortjeneste på noen tusen prosent, takket være fulle nordlendinger på byen. Nå skal jeg prøve å få meg litt søvn i sola, hjem i morgen. Og lørdag - Skjemtegaukfestivalen! Glede seg!

2 kommentarer:

  1. Trodde det var rorbu ferie på Smøla i år jeg??
    -men ok, Tromsø er også fint...

    SvarSlett
  2. Da må du sjekke prisene når du kommer til Molde i oktober... Her blir vi flådd levende og smiler!

    SvarSlett