søndag 12. september 2010

Hvordan gjøre ting litt morsommere:




Jeg har holdt flere standupkurs de siste årene, med fokus på tekstskriving, idéprosess og fremføring. For litt siden ble jeg bedt om å holde en workshop i samme leia for salgsavdelingen Dagens Næringsliv, og det kan man jo ikke takke nei til. Den store forskjellen er jo bare at mine kurs og workshops er skreddersydd for folk som oppsøker meg for å lære, denne gangen var jeg en del av en lengre seminarhelg - for en gjeng mennesker som i utgangspunktet ikke har noe stort ønske om å bli verken komikere eller tekstforfattere. Altså måtte det gjøres like underholdende som lærerikt, det ville ikke hatt noen hensikt å tvinge dem til å fremføre, da mange kvier seg veldig for å snakke foran forsamlinger. Så jeg la vekt på akkurat dét, å stå foran andre og formidle noe. Samt en del om hvordan man kan gjøre det man skal fremføre litt mer lettbeint, det være seg en presentasjon, en tale eller et innlegg. Og det fungerte bra, jeg blandet foredraget med litt liveklipp og eksempler, samt noe fra mitt eget repertoar for at det ikke skulle bli alt for teoretisk.

Den siste timen kjørte jeg individuelle skriveøvelser, og til alt hell var det en del som ikke hadde noe i mot å lese opp det de hadde skrevet. Til latter og applaus fra de andre. Jeg bør kanskje legge til at dette var på tampen av dagen, og i pausen fikk de servert vin og øl om de ville ha. Det gjorde jo på sett og vis ting bare hyggelig. En vellykket jomfrutur synes jeg selv, med tiden tror jeg dette kan bli bra greier. De fleste bedrifter har vel egentlig et behov for å ta arbeidsdagen litt mindre høytidelig og senke skuldrene.

1 kommentar:

  1. Takk for innlegg Christer. Du er en morsom fyr som jeg lo masse av, fikk også gode tips til taler. Opplevde også at du fikk gode tilbakemeldinger på hva som hva passet inn og ikke passet inn til neste gang. En skikkelig bra jonfrutur var det. Grattis med overstått! Vh Kristine fra Dagens Næringsliv

    SvarSlett