søndag 20. september 2009

Ord blir fattige.


Jeg er virkelig glad i Reis Deg Komikerklubbs nye scene, erverdige Josefine Vertshus. Men jeg setter et lite spørsmålstegn ved maten. Jeg var sulten før jeg skulle opptre på lørdag, kom rett fra en hundre timers busstur fra Seljord til Oslo. Jeg kikket fort over menyen, hoppet over pizza og burger og annet blytungt og så ordet "sandwich". For det høres jo så greit ut. Den hadde en fjong tittel kan jeg erindre, Hawk Sandwich – og jeg så ikke så nøye på ingrediensene. Dette kom altså på bordet en halvtime etter. Mikrovarmet ostis. To slitne loffskiver med skinke og ostelokk med saltstenger (!!!) til pynt og majones dandert i en paprikaring. Sånn passe strålevarm i kantene og lunken inni. Og ikke nok med det, mine damer og herrer. Flere overraskelser skulle komme. På vei inn i dette kalaset av et kulinarisk måltid stopper alt av seg selv. Der ligger nemlig en spennende skive ananas med en dvask, hermetisert asparges på tvers. For en reise i dårlig matkultur. For en fornærmelse. Havariet (for det må jo være en båt det skal se ut som?) kostet 120 spenn. Jada, dere leste rett. Etthundredeogtyve kroner! Jeg anbefaler alle å ta en tur på Josefine å se standup på torsdager. Atmosfæren er genuin, ølen er som den skal være og stemningen god. Men akkurat Hawk Sandwich er kanskje for de spesielt interesserte.

2 kommentarer:

  1. Hahaha! Asparges, saltstenger og majones i en og samme rett - ganske unikt! Spurte du servitøren om å få lov til å komplimentere kokken? Ikke for maten eller smaken, men den usannsynlige kreativiteten...

    SvarSlett
  2. Ehm.. Jeg har lært at man ikke skal si "æsj" om mat. Men seriøst? ÆSJ!

    SvarSlett